Używamy Cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Dalesze korzystanie z tego serwisu oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności

Zamknij

11 czerwca 1991 roku rozpoczęła się pierwsza edycja Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Malta”. W tym roku mieliśmy obchodzić hucznie 30. urodziny na placu Wolności i w kilkudziesięciu innych lokalizacjach – w teatrach, parkach i kinach.

Pandemia pokrzyżowała jednak nasze plany. Wymusiła przystosowanie tegorocznej edycji do sytuacji zupełnie nowej, nieprzewidywalnej w skutkach i niepoddającej się naszej kontroli. Dbając o bezpieczeństwo widzów i artystów, odwołaliśmy czerwcowy festiwal – zrezygnowaliśmy z budowy centrum festiwalowego, które przez siedem ostatnich lat tętniło życiem na placu Wolności, oraz z programu zagranicznego, skupiającego widzów w zamkniętych salach – i jak wszyscy szukaliśmy sposobu na przeżycie. W czasie izolacji wiele instytucji kultury starało się funkcjonować w sieci, tam artyści szukali możliwości twórczej ekspresji: pisarze czytali książki na Facebooku, teatry pokazywały nagrania spektakli, organizowano debaty i spotkania autorskie. Wszyscy próbowali przenieść się w rzeczywistość wirtualną. Choćbyśmy bardzo chcieli, internet nie uratuje jednak kultury. Duża jej część opiera się na żywym kontakcie między widzami i artystami, na byciu razem, wspólnym reagowaniu, komentowaniu i dyskutowaniu – po prostu na wyjściu z domu.

Postanowiliśmy zatem przeformułować program w taki sposób, by zachować żywy charakter Malty, odpowiedzieć na potrzebę uczestnictwa w kulturze różnych jej odbiorców i spełnić narzucone przez pandemię ogólnokrajowe obostrzenia. Tegoroczna Malta będzie rozciągnięta w czasie, krocząca, objazdowa, rozrzucona po mieście, powszechna, skierowana do odbiorców w różnym wieku, z różnym doświadczeniem i o różnych gustach. Chcemy obrócić na naszą korzyść to, co zazwyczaj ludzi irytuje, a co dominuje w dzisiejszym świecie – chaos, płynność i zmienność. Pozyskać to i wykorzystać dla kultury.

Z mobilną sceną wjedziemy na osiedla na Ratajach, Winiarach, nad Cybiną i na Starym Mieście, gdzie zagramy m.in. spektakle Krystyny Jandy, Cezarego Tomaszewskiego, Macieja Podstawnego, Lecha Raczaka i Piotra Tetlaka. Na ustawioną przed sceną widownię będzie mogło wejść, zachowując reżim sanitarny, 150 widzów. Przedstawienia będzie można też oglądać z okien i balkonów lub słuchać na falach Radia Afera. Choreografka Krystyna „Lama” Szydłowska i performerka Aleksandra Bożek-Muszyńska stworzą natomiast serię wydarzeń teatralno-taneczno-muzycznych dla mieszkańców Śródki, Chwaliszewa, Jeżyc i Łazarza. I w tym wypadku publicznością będą mieszkańcy odwiedzanych osiedli, siedzący przed sceną lub obserwujący wydarzenia z okien własnych mieszkań. Taki program nawiązuje do tradycji Malty, która od początku była obecna nie tylko w teatrach, lecz także – a może przede wszystkim – w otwartej przestrzeni miasta: na jego placach, ulicach i w parkach, zarówno w miejscach znanych i tłumnie odwiedzanych, jak i całkowicie zapomnianych.

Teatr jest tylko jedną z odsłon Malty. W ostatnich latach na festiwal składały się również programy: muzyczny, społeczno-artystyczny, czyli Generator Malta, Forum, czyli cykl debat, oraz program dla dzieci. W związku ze zniesieniem części obostrzeń zapraszamy na koncerty na scenie na Wilczaku – zaraz za Cytadelą, niedaleko plaży na Szelągu, w zielonej przestrzeni zagrają m.in. Bartłomiej Wąsik i Ralph Kamiński oraz Adam Nowak. W tym samym miejscu organizujemy przegląd młodej wielkopolskiej sceny muzycznej, pokazy filmowe i nocne silent disco. Swoje działania zaprezentują tu również wielkopolscy artyści teatralni. Program sceny na Wilczaku, w odpowiedzi na Apel wielkopolskich artystek i artystów, planujemy współtworzyć z wielkopolskimi twórcami i animatorami wyłonionymi w ramach otwartego naboru. Chcemy choć na chwilę i na mniejszą skalę, przestrzegając ogólnokrajowych obostrzeń, stworzyć w tym miejscu namiastkę maltańskiego placu Wolności, poczuć festiwalową atmosferę, spotkać się na świeżym powietrzu, porozmawiać i zrelaksować się. Będzie to przestrzeń dla wszystkich, starszych, młodszych i najmłodszych – dzieci będą mogły tu wziąć udział w codziennych, kilkugodzinnych zajęciach, rozbudzających wyobraźnię i pozwalających eksplorować to, co je najbardziej interesuje.

W ramach programu społeczno-artystycznego Generatora Malta przyjrzymy się w tym roku społecznym kontekstom wody, ze szczególnym uwzględnieniem poznańskich akwenów i cieków. Część realizowanych projektów ma charakter badawczy. Ich poszczególnymi etapami i nowymi odkryciami będziemy dzielić się z publicznością za pomocą internetu. Zaproponujemy też widzom kilkanaście wydarzeń w różnych częściach miasta, na które złożą się m.in. koncerty w otoczeniu rzek i stawów, spacery śladami map sentymentalnych Dębca i Głównej o relacji ich mieszkańców z wodą, działania edukacyjno-artystyczne przygotowane przez 4 grupy młodych artystek i aktywistów z poznańskich liceów przeznaczone dla ich rówieśników, wystawy i wycieczki. Projekty realizować będą m.in. Małgorzata Myślińska, Pamela Bożek, Mateusz Kowalczyk, Daria Mielcarzewicz, Kolektyw Przepływ, Dawid Dąbrowski i Evgeniia Klemba, Poznańska Orkiestra Improwizowana, Kolektyw Bojka, zespół Cukry, Pascal Marquilly i Gustavo Carvalo. Program filmowy odnoszący się do wody z perspektywy katastrofy klimatycznej będzie można śledzić na scenie na Wilczaku.

W urodzinowym Forum na placu Wolności mieliśmy zastanawiać się nad tym, w jakim kierunku zmierza świat, a wraz z nim festiwal Malta. Chcieliśmy, by przeszłość stała się punktem wyjścia do myślenia o przyszłości – miasta, demokracji, kultury, człowieka. W kontekście pandemii, która wymusiła na nas zmianę formuły tegorocznej edycji festiwalu, pytanie „co dalej?” stało się jeszcze bardziej istotne. Nasz świat zatrzymał się nagle, bez ostrzeżenia. O to, jak będzie teraz wyglądał, zapytamy m.in. Przemysława Czaplińskiego, Cezarego Michalskiego, Edwina Bendyka, Annę Wolff-Powęską, Natalię Hatalską, Aleksandrę Derrę, Marcina Popkiewicza, Łukasza Lamżę, Jarosława Kuisza, biskupa Marcina Hintza i Adama Bodnara. Debaty forumowe będą się odbywać w siedzibie Fundacji Malta przy ulicy Ratajczaka 44. Poprowadzą je Michał Nogaś i Karolina Lewicka, spotkania będzie można oglądać poprzez media społecznościowe Malty.

Od lat jednym z najbardziej rozbudowanych programów partnerskich festiwalu jest od 15 lat projekt Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk, czyli Stary Browar Nowy Taniec na Malcie. W tym roku wspólnie z instytucjami z Nowego Yorku i San Francisco przez kilka miesięcy Joanna Leśnierowska, Julie Phelps, Peter Pleyer, Marta Keil, Rivca Rubin tworzyć będą projekt Grand (Re) Union. W programie międzynarodowa i międzypokoleniowa konferencja performatywna, cyfrowe czasopismo, spotkania w celu upowszechnianie wiedzy powstałej w obszarze tańca i ruchu. Wydarzeniem towarzyszącym festiwalu będzie także wystawa z okazji Święta Patronów Miasta Poznania Świętych Piotra i Pawła organizowana przez Asocjację 2006.

Część festiwalowych wydarzeń przełożyliśmy na jesień. Wierzymy, że uda nam się wtedy pokazać dwa projekty muzyczne. Pierwszy z nich to Projekt Krynicki, czyli premierowe wykonanie kompozycji do utworów Ryszarda Krynickiego, zamówionych przez nas u Pawła Mykietyna, Pawła Szymańskiego i Aleksandra Nowaka. W koncercie weźmie udział Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Bassema Akikiego. Drugie wydarzenie to koncert jubileuszowy, który przygotowujemy z Jazz Band Młynarski-Masecki – muzyczna podróż przez 30 lat festiwalu. Jesienią planowana jest także premiera archiwum multimedialnego Malty, w którym znajdą się fragmenty spektakli, recenzji, rejestracje spotkań, wspomnienia, filmy, relacje, pliki graficzne, materiały audio czy specjalna sekcja poświęcona publiczności.

Terminy i opisy poszczególnych projektów będziemy ogłaszać etapami tak, aby najlepiej uwzględnić kwestie bezpieczeństwa-zdrowia, dostosować się do warunków związanych z pandemią. Chcemy w tym trudnym, a zarazem ważnym dla nas – bo urodzinowym – czasie być razem z naszymi widzami i artystami. Kluczowe w czasie kryzysu są działania solidarnościowe. Myślmy o sytuacjach, w których jesteśmy razem, które lubimy i w których sobie radzimy. Zatem płyniemy dalej!