Kultowy monodram Krystyny Jandy!
Krystyna Janda jako kura domowa?! Shirley Valentine w brawurowym wykonaniu jednej z najbardziej uznanych polskich aktorek jawi się jako sympatyczna, żywiołowa kobieta, buntująca się przeciw osamotnieniu, nudzie i przypisanej jej przez życie roli. Otwarcie wyznaje: „Wiesz, co ja sobie całe życie mówiłam? Dzieci dorosną, to ja se stąd pójdę. Dzieci dorosły, a ja co? Nie mam gdzie iść! A poza tym to wiesz, co ludzie mówią? Po czterdziestce to tak, jakby już wszystko było i nic człowieka nie rajcuje. Tylko że u mnie to szybciej poszło! Ja to się tak czułam, jak miałam 25!”. Pewnego dnia znudzona żona przy mężu postanawia wszystko zacząć od nowa. Zamiast mówić: „Boże, mam 42 lata”, woli krzyknąć: „Shirley, masz dopiero 42 lata, jak to cudownie!”. Przedstawienie, jakkolwiek opowiada o nieudanym małżeństwie, jest znakomitą zabawą, zaprawioną zadumą nad zawikłaniami losu.
Spektakl w reżyserii Macieja Wojtyszki miał premierę w Teatrze Powszechnym w Warszawie w 1990 roku i szybko zyskał miano kultowego. W 2005 roku został przeniesiony na deski nowo powstałego Teatru Polonia Krystyny Jandy i jest grany z nieprzerwanym sukcesem do dziś.
W następnych tygodniach na mobilnej scenie będzie można zobaczyć spekakle Cezarego Tomaszewskiego, Macieja Podstawnego, Lecha Raczaka i Piotra Tetlaka oraz spektakl-niespodzianka alternatywnego teatru.
Jak bezpiecznie obejrzeć spektakl Krystyny Jandy?
Jest kilka możliwości uczestnictwa w spektaklu: na widowni przed plenerową sceną dla 150 osób w reżimie sanitarnym – obowiązują bezpłatne wejściówki, na falach Radia Afera 98.6MHz, z okien i balkonów mieszkańców i mieszkanek ul. Mieszkowskiej 31-37 – przed blokami staną trzy telebimy, bezpośrednio przed ekranami nie będzie możliwości gromadzenia się. Organizator zastrzega sobie prawo do przestrzegania zaleceń sanitarnych.Na terenie imprezy organizatorzy zalecają zakrywanie ust i nosa, zachowanie dystansu 2 metrów odległości pomiędzy uczestnikami oraz dezynfekcję dłoni przed wejściem na wydarzenie i po wyjściu. Uczestnictwo w wydarzeniu jest równoznaczne z akceptacją regulaminu (dostępny TUTAJ), którego zapisów uczestnik jest zobowiązany przestrzegać. Informujemy, że widownia wydarzenia zostanie zorganizowana zgodnie z wytycznymi Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz Centrum Zarządzania Kryzysowego.
Organizatorzy proszą publiczność o niefotografowanie i niefilmowanie spektaklu. Media proszone są o kontakt z biurem prasowym: rzeczniczką prasową Agnieszką Kopiewską (agnieszka.kopiewska@malta-festival.pl, +48 601 177 008) lub koordynatorką biura prasowego Agnieszką Podhajską (agnieszka.podhajska@malta-festival.pl, +48 616 231 866).
KRYSTYNA JANDA – aktorka, reżyserka, felietonistka, dyrektorka artystyczna dwóch teatrów warszawskich, prezes Fundacji Krystyny Jandy Na Rzecz Kultury. Debiutowała w 1974 roku, jeszcze w trakcie studiów, rolą Maszy w spektaklu Teatru Telewizji Trzy siostry Antoniego Czechowa w reżyserii Aleksandra Bardiniego. Jej debiutem teatralnym była Aniela w Ślubach Panieńskich w warszawskim Teatrze Ateneum w 1976 roku. Po raz pierwszy na dużym ekranie pojawiła się w filmie Andrzeja Wajdy Człowiek z marmuru jako Agnieszka – uparta studentka szkoły filmowej próbująca dotrzeć do prawdy o byłym przodowniku pracy Mateuszu Birkucie. Obecnie jest jedną z najbardziej cenionych i rozpoznawalnych polskich aktorek filmowych i teatralnych. Wystąpiła w filmach Krzysztofa Kieślowskiego, Piotra Szulkina, Krzysztofa Zanussiego, Andrzeja Wajdy. Jest laureatką wielu nagród i odznaczeń przyznawanych zarówno w Polsce, jak i na świecie: w 1982 roku rola w Przesłuchaniu Ryszarda Bugajskiego przyniosła jej m.in. nagrodę dla najlepszej aktorki na festiwalu filmowym w Cannes; w 2019 roku została nagrodzona na amerykańskim Festiwalu Filmowym Sundance za główną rolę w filmie Słodki koniec dnia Jacka Borcucha. W 2004 roku założyła Fundację Krystyny Jandy Na Rzecz Kultury, której jest fundatorką i prezesem. Jej Fundacja stworzyła dwa teatry warszawskie, których Krystyna Janda jest dyrektorem artystycznym: Teatr Polonia i Och-Teatr. W 2014 roku została uhonorowana tytułem Człowieka Wolności 25-lecia w kategorii kultura. W 2019 roku tygodnik „Polityka” przyznał Krystynie Jandzie tytuł Kreatora Kultury.
przekład – Małgorzata Semil
reżyseria – Maciej Wojtyszko
scenografia –Ewa Bystrzejewska
obsada – Krystyna Janda