Używamy Cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Dalesze korzystanie z tego serwisu oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności

Zamknij
fot. Katarzyna Chmura-Cegiełkowska
Galeriafot. Katarzyna Chmura-Cegiełkowska
  • Piosenki na koniec świata

    reż. Maciej Podstawny
    Teatr im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu

    Po globalnym kataklizmie grupa rozbitków trafia do obozu przetrwania. Tam, na zgliszczach naszej melancholijnej cywilizacji, postanawia zrealizować ostatni koncert na ziemi. Dziesiątka wykonawców, fantastyczne kostiumy, efekty specjalne z przymrużeniem oka, muzyka na żywo i wielkie historyczne przemowy. Czy w nowych czasach brzmią aktualnie, czy straciły na wartości i w obliczu kryzysu domagają się uaktualnienia? Koniec świata odbędzie się w stylu nienadętym, ironicznym i abstrakcyjnym. Okazuje się, że może być piękny.

  • Maciej Podstawny urodził się w 1978 roku. Studiował prawo i filozofię, w teatrze debiutował późno, w wieku 30 lat. Reżyserował m.in. w teatrach w Warszawie, Krakowie, Kaliszu, Sosnowcu, Wrocławiu, Kielcach, Zabrzu. W latach 2015-2018 był dyrektorem artystycznym Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu, jednego z najciekawszych ośrodków teatralnych w Polsce. Za jego dyrekcji debiutowało tam całe pokolenie młodych reżyserów. Podstawny jest również wykładowcą krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych.

    W swoich spektaklach mówi o kompromitacji nonkonformizmu i niemożności buntu (Skowyt), pokazuje rzeczywistość w obliczu przesilenia, a nawet końca świata (Ocalenie). Często odnosi się do współczesnej Polski, jak w Jasiu albo Polishjoke. W tym celu sięga jednak najczęściej po parabole bądź analogie zaczerpnięte z innego obszaru kulturowego: w Ku Klux Klanie tematem było zagrożenie rasizmem, w Moby Dicku – narodziny dyktatury. W Lordzie Jimie zaproponował krytyczną rewizję polskiej recepcji powieści. Na Malta Festival Poznań Maciej Podstawny prezentował inscenizowane czytania fragmentów książek Białystok Marcina Kąckiego i Ku Klux Klan. Tu mieszka miłość Katarzyny Surmiak-Domańskiej. W 2019 roku na zamówienie festiwalu, w koprodukcji z Teatrem im. Żeromskiego w Kielcach, zrealizował teatralną adaptację powieści Hańba Johna Maxwella Coetzeego.
     

    reżyseria: Maciej Podstawny

    dramaturgia: Łukasz Zaleski, Dorota Kowalkowska
    scenografia, kostiumy, światło: Mirek Kaczmarek
    muzyka, aranżacje: Kamil TuszyńskiAnna Stela
    video: Amadeusz Nosal
    choreografia: Katarzyna Zielonka
    zdjęcia: Katarzyna Chmura-Cegiełkowska

    obsada: Joanna Łaganowska, Irena Sierakowska, Karolina Krawiec, Mirosława Żak / Roksana Lewak, Anna Stela [g], Michał Kosela, Rafał Kosowski, Piotr Mokrzycki

    Współprodukcja: MIASTO WAŁBRZYCH
    Dofinansowanie ze środków z Budżetu Województwa Dolnośląskiego
    343. Premiera / 52. Sezon Artystyczny / Teatr Dramatyczny im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu