Forum: Oligarchia lub populizm? Demokracja w kryzysie
uczestnicy: Dorota Piontek, Jarosław Kuisz, Adam Bodnar
prowadzenie: Karolina LewickaWprowadzanie przez rządy kolejnych obostrzeń w walce z koronawirusem wielu uznało za zagrożenie dla demokracji. Upadek systemu demokratycznego głoszono również, gdy Brytyjczycy zagłosowali za brexitem, Amerykanie opowiedzieli się za Donaldem Trumpem, Francuzi – za Frontem (i następnie Zjednoczeniem) Narodowym; w Polsce – gdy społeczeństwo trzykrotnie oddało władzę PiS. Mówiło się o manipulowaniu „zwykłymi” ludźmi i populizmie. Z drugiej strony podkreślało się, że wybory te są efektem działań elit posiadających pieniądze i wiedzę, a gardzących społeczeństwem. Czy demokracja musi być w ciągłym kryzysie? Czy koronawirus pozwoli wyjść poza podział populizm albo oligarchia? Podważy czy utwierdzi stare podziały?
Spotkanie będzie transmitowane na żywo w mediach społecznościowych festiwalu.
Adam Bodnar – doktor habilitowany nauk prawnych, profesor na Wydziale Prawa Uniwersytetu SWPS w Warszawie. Od 2015 roku Rzecznik Praw Obywatelskich. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Ukończył również studia LL.M. z zakresu prawa konstytucyjnego porównawczego w Central European University w Budapeszcie. Od lat zaangażowany w działania na rzecz praw człowieka. Współpracował z licznymi organizacjami pozarządowymi, m.in. Fundacją Panoptykon, ClientEarth Polska i Stowarzyszeniem im. prof. Zbigniewa Hołdy. W latach 2010 – 2015 wiceprezes Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka. Autor wielu publikacji naukowych, w szczególności z zakresu praw człowieka. W 2011 został wyróżniony Nagrodą Tolerancji przez Stowarzyszenie Lambda Warszawa. W 2018 uhonorowany Nagrodą Rafto za obronę praw mniejszości i niezależności sądów w Polsce. W 2019 otrzymał Nagrodę Praworządności (Rule of Law Award), przyznaną przez World Justice Project.
Jarosław Kuisz – historyk państwa i prawa, analityk polityki, eseista. Od 2009 roku redaktor naczelny „Kultury Liberalnej”. Adiunkt na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Współpracownik Institut d'histoire du temps présent przy Narodowym Centrum Badań Naukowych (CNRS) w Paryżu. Fellow w Wissenschaftskolleg zu Berlin (2019-2020). W latach 2016-2018 współdyrektor programu „Knowledge Bridges: Poland - Britain – Europe” na Uniwersytecie Oksfordzkim. Odbył pobyty badawcze m.in. w University of Chicago Law School, Columbia University Law School, Saxo Institute na Uniwersytecie Kopenhaskim. Laureat nagrody tygodnika „Polityka" – „Zostańcie z nami”. Ostatnio wydał Koniec pokoleń podległości (2018); wraz z Wojciechem Sadurskim i Karoliną Wigurą Trudne rozliczenia z przeszłością (t. I-II, 2018); wraz z Markiem Wąsowiczem trzy zbiory pt. Prawo i Literatura (2016, 2017, 2019). W najbliższych dniach ukaże się jego książka o tzw. „propagandzie prawa" w początkach Polski Ludowej.
Dorota Piontek – prof. UAM dr hab., politolożka i medioznawczyni, kierowniczka zakładu Komunikacji Społecznej na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM. Autorka książek Europejski Ład Komunikacyjny (1997), Socjotechnika w komunikowaniu politycznym (wraz z Piotrem Pawełczykiem,1999), Komunikowanie polityczne i kultura popularna. Tabloidyzacja informacji o polityce, (2011) oraz kilkudziesięciu artykułów naukowych o tematyce politologiczno-medioznawczej, w tym poświęconych populistycznemu komunikowaniu politycznemu. Członkini Polskiego Towarzystwa Nauk Politycznych oraz Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej – członkini Zarządu od 2013 roku i przewodnicząca sekcji komunikowania politycznego. Uczestniczka programu News Literacy.
Karolina Lewicka – dziennikarka polityczna Radia Tok FM, prowadząca program „Wywiad polityczny”. Wcześniej przez kilkanaście lat związana z TVP: była reporterką sejmową i publicystką, relacjonowała wszystkie kampanie wyborcze w latach 2005-2015. Laureatka nagrody „Wolność słowa” Stowarzyszenia Unio de Periodostes Valencias. Politolożka, absolwentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Wykłada w warszawskim Collegium Civitas. Interesuje się historią, marketingiem politycznym i teatrem.