Używamy Cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Dalesze korzystanie z tego serwisu oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności

Zamknij
Spotkanie z wolontariuszami i wolontariuszkami Festiwalu Malta w 2018 roku, fot. Dawid Majewski
GaleriaSpotkanie z wolontariuszami i wolontariuszkami Festiwalu Malta w 2018 roku, fot. Dawid Majewski

Fundacja Malta organizuje jesienny program edukacyjny dla licealistów i licealistek „Popatrz na kulturę”. Wspólnie z młodzieżą chcemy odwiedzać poznańskie instytucje i organizacje, oglądać spektakle i wystawy, rozmawiać z twórcami, a na warsztatach kreatywnie interpretować oglądaną sztukę. Będziemy pracować z tekstem, fotografią i wideo, a także z narzędziami, jakimi uczestnicy interesują się na co dzień. Planujemy spotykać się w formie hybrydowej – jeśli pozwoli na to sytuacja, zobaczymy się na żywo, a także online. W programie m.in. warsztaty, wystawa Doroty Nieznalskiej „Rassenhygiene”, performance Anny Nowak „Fast Love”, spektakl Very Popovej, Gosi Trajkowskiej i Adriena Cognaca „Jak zupełnie zniknąć?” oraz spotkania w CK Zamek, Pawilonie i Scenie Roboczej.

DLACZEGO KULTURA?
Kultura to bardzo szerokie i różnorodne środowisko, w którym czasem trudno się odnaleźć. Z jednej strony zarzuca nas nadmiar propozycji, innym razem wydaje nam się, że „nic tu się nie dzieje”. Jak znaleźć interesujące nas wydarzenia? Jak w nich uczestniczyć? Kto i jak organizuje dla nas te wydarzenia? Dlaczego instytucje tak różnią się od siebie?

JAK WZIĄĆ UDZIAŁ?
Wyślij wiadomość na adres: zapisy@malta-festival.pl. W mailu podaj imię i nazwisko, numer kontaktowy i w kilku zdaniach napisz, czym się interesujesz. Na zgłoszenia czekamy do 30 października.

KTO?
Warsztaty poprowadzą absolwentki Katedry Teatru i Sztuki Mediów (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu) Aleksandra Skowrońska i Agnieszka Chlebowska.

„Popatrz na kulturę” to projekt realizowany przez Fundację Malta w ramach programu Szkoła widza, finansowany ze środków budżetowych Miasta Poznania. 

HARMONOGRAM I PROGRAM*:
31.10, 12:00 – spotkanie organizacyjne / 1h30 minut
10.11, 18:00 – wystawa Dorota Nieznalska „Rassenhygiene” + spotkanie w Centrum Kultury ZAMEK / 2h
14.11, 11:00 – warsztaty / 2h30min
19.11, 19:00 – spektakl Anna Nowak „Fast Love” + spotkanie w Pawilonie / 2h
25.11, 17:00 – warsztaty / 2h30min
4.12, 19:00 – spektakl Vera Popova, Gosia Trajkowska, Adrien Cognac „Jak zupełnie zniknąć?” + spotkanie w Scenie Roboczej / 2h

*Program spotkań może ulec zmianie ze względu na sytuację epidemiologiczną. Daty dwóch ostatnich grudniowych spotkań zostaną podane w późniejszym terminie.

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM:

DOROTA NIEZNALSKA: wystawa „Rassenhygiene", mówimy: Otwarcie!
Podsumowanie rezydencji artystycznej Doroty Nieznalskiej w Centrum Kultury ZAMEK
Po agresji na Polskę 1 września 1939 roku i aneksji zachodniej części kraju eksperci do spraw rasy i osadnictwa z SS zajęli się mieszkańcami tych ziem oraz volksdeutschami przybyłymi tu z Europy Wschodniej. W ramach zaplanowanej przez Himmlera i jego współpracowników reorganizacji etnicznej przeprowadzono na szeroką skalę wypędzenia i przesiedlenia ludności, jak również badania rasowe.
Objęły one miliony ludzi, miały także decydujący wpływ na rozpoczęcie „ostatecznego rozwiązania”. Około pół miliona Żydów z Polski zachodniej zostało zamordowanych w Auschwitz albo na miejscu, w ruchomych komorach gazowych w Chełmnie nad Nerem lub w obozach zagłady na terenie Generalnego Gubernatorstwa. Wymordowanie Żydów miało być jednak tylko przerażającym wstępem do „germanizacji terenów wcielonych do Rzeszy”. „Zlikwidowano”, „przesiedlono” albo przeznaczono do pracy niewolniczej również znaczną część ludności polskiej.

Projekt polega na przeprowadzeniu obszernej kwerendy archiwalnych materiałów (głównie w oddziałach Instytutu Pamięci Narodowej na terenie Polski oraz Archiwum Narodowego w Poznaniu) odnoszących się do działalności Głównego Urzędu Rasy i Osadnictwa SS (Rasse- und Siedlungshauptamt, RuSHA), w szczególności badań na terenie tzw. Kraju Warty (Wartheland). Odnalezione materialne ślady: ankiety rasowe, zdjęcia poddanych badaniom dorosłych i dzieci, będą punktem wyjścia do planowanej prezentacji w przestrzeni Centrum Kultury ZAMEK.

ANIA NOWAK: performance Fast Love”: [„Bez tytułu (Untitled)”, „To the Aching Parts! (Manifesto)”, „Untitled 3 (don't give advice!)”]

Projekt „Fast Love” Ani Nowak składa się z performansów: Bez tytułu (Untitled)” oraz „To the Aching Parts! (Manifesto)”. Performansom będzie towarzyszyć wideo „Untitled 3 (don't give advice!)”, Ania Nowak zaproponuje praktykę queerowania języka – rozsadzania dualistycznych podziałów. Co znajduje się pomiędzy faktami a fikcją? Pracą i czasem wolnym? Myślą a czuciem? Konfliktem a troską? Fast Love używa dragu jako strategii choreograficznej spekulując na temat lepszej przyszłości: przyszłość queerowej czułości. W ramach projektu odbędą się też warsztaty (21 listopada, g. 12). Zapisy na warsztaty: edukacja@pawilon.org.

„Bez tytułu (Untitled)”
Tekst, performans: Ania Nowak
Stylizacja: Dusty Whistles
Wsparcie dramaturgiczne: Julia Rodríguez,
produkcja: Komuna//Warszawa

„To the Aching Parts! (Manifesto)”, Zamówione przez HAU Hebbel am Ufer w ramach ”Manifestos for queer futures”. Projekt HAU Hebbel am Ufer przy wsparciu Alliance of International Production Houses by the Federal Government Commissioner for Culture and the Media.
Tekst, performans: Ania Nowak
Wsparcie dramaturgiczne: Julia Rodríguez
Kostium: Grzegorz Matląg
Dźwięk: Justyna Stasiowska

„Untitled 3 (don't give advice!)”
produkcja: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa
głos: Ania Nowak
video:Ola Osowicz
tekst: Kaitlyn Boulding, Ron Padgett, Charles Bukowski, Rumi, Mary Oliver, Jayson Patterson 

VERA POPOVA, GOSIA TRAJKOWSKA, ADRIEN COGNAC: spektakl „Jak zupełnie zniknąć?”
Jak zupełnie zniknąć traktować będzie o definicjach i sposobach znikania. Podczas pracy nad spektaklem postaramy się zbadać akt zniknięcia/znikania, zastanawiając się nad przyczynami, które mogą go wywołać (oraz skutkami, jakie może za sobą pociągnąć), a także starając się przemyśleć potencjał istniejących możliwości znikania.

W trakcie pracy nad projektem spróbujemy zwrócić się do różnych źródeł i definicji znikania, jak również do figur/osób/postaci, które w ten czy inny sposób próbowały zniknąć/zniknęły lub nigdy nie istniały. Za pomocą różnych strategii będziemy uczyć się znikać, nie istnieć. Zakładamy, że znikanie/nieistnienie jest czymś, co istnieje i co jesteśmy w stanie praktykować.

Interesują nas prawie wszystkie aspekty znikania: te zupełnie osobiste, polityczne, ekologiczne, językowe, te wirtuozerskie, te najcichsze, te o których nikt się nigdy nie dowiedział, znikające choroby, stany zakochania, przyjaźnie, znikanie masowe, zniknięcie z życia publicznego, zniknięcia zaplanowane, powolne zanikanie krajobrazu, który znamy.

Postaramy się zniknąć w imię rewolucji przeciwko wszechobecnej energii, ciągłej mobilizacji zasobów mentalnych, agresywnej kreatywności i społecznej przemocy.

Twórcy_czynie: Vera Popova, Gosia Trajkowska, Adrien Cognac
Maski: Urszula Szkudlarek
Lektor: Tytus Szyluk
Produkcja: Stowarzyszenie Scena Robocza
Premiera: 16 X 2020
Premiera w ramach konkursu rezydencyjnego NOWA GENERACJA

PROWADZENIE WARSZTATÓW:
Agnieszka Chlebowska – moderatorka, animatorka i artystka działająca na styku tego co społeczne i artystyczne. Facylitatorka procesów, twórczyni działań, współzałożycielka Fundacji dzielnico. Podsłuchiwaczka, czasem osoba pisząca. Większość działań, które organizowała, tworzyła łączyły się ze stanem aktualnym: miejsca, relacji-społeczności, opowieści oraz wykluczenia. Ukończyła wiedzę o teatrze na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Artystyczny w Kaunas (Litwa) oraz Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych SWPS - moduł dramaturgia. Finalistka ogólnopolskiego programu Towarzystwa Inicjatyw Twórczych dla najciekawszych twórców w dziedzinie: animacja kultury w ramach którego powstał lokalny projekt 'dzielnico' skierowany do dzieci, młodzieży oraz mieszkańców Jeżyc. Trenerka warsztatów społeczno-artystycznych dla dzieci i młodzieży (m.in.w ramach programu Fab Lab Jarocin, Lato w Teatrze). Współpracuje z Towarzystwem Inicjatyw Twórczych jako Latająca Animatorka Kultury.

Aleksandra Skowrońska – doktorantka w Katedrze Teatru i Sztuki Mediów (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu), członkini Humanities Art Technology Research Center. Obecnie pracuje nad rozprawą dotyczącą medialnych infrastruktur. Koordynuje komunikację i wspiera dział programowy w Pawilonie (Galeria Miejska Arsenał). Zainteresowania badawcze: cyfrowy materializm, infrastruktura mediów, praktyki medialne w instytucjach kultury.